Kreativmamma
Vi har fått ny hjemmeside! Very Happy Sjekk ut www.kreativmamma.no - en side med gode, engasjerende artikler og forum.

Join the forum, it's quick and easy

Kreativmamma
Vi har fått ny hjemmeside! Very Happy Sjekk ut www.kreativmamma.no - en side med gode, engasjerende artikler og forum.
Kreativmamma
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Trenger vi doulaer i Norge?

2 posters

Go down

Trenger vi doulaer i Norge? Empty Trenger vi doulaer i Norge?

Poste  Red Ons Jun 10, 2009 12:01 am

Her er litt informasjon om Doula - som det åpnes for i Norge. Hva mener dere om tilbudet? Bør det være en rettighet gravide bør ha? Kan det være et godt tilbud for enkelte, men ikke alle?

http://mammanett.no/Graviditet/foedsel/doula
Red
Red

Antall Innlegg : 249
Join date : 23.05.2009
Age : 44
Bosted : Oslo

https://kreativmamma.norwegianforum.net/

Til Toppen Go down

Trenger vi doulaer i Norge? Empty Re: Trenger vi doulaer i Norge?

Poste  Fluen Ons Jun 10, 2009 1:01 am

Jeg skal utdanne meg som Doula til høsten, og jeg mener så absolutt at dette er noe vi har bruk for i Norge. Jeg synes det er synd at det er så lite kjent, finnes for få, og koster dyrt i Norge. Mitt håp og ønske, er å kunne samarbeide med kommunale helsestasjoner og fødeavdelinger, så gravide kan få god info om tilbudet, SVÆART FÅ VET HVA DETTE ER, og avfeier det med en gang.

Jeg tror absolutt ikke det er noe som passer for alle, men mange ville nok harr god nytte av det. Bare se på statistikken! Det reduserer risikoen for keisersnitt, og færre bruker medikamentell smertelindring når de har med en erfaren Doula.

Det som er så synd, er at det koster penger for den fødende. Etter min mening er dette noe som burde være gratis, eller hvertfall billig med en evt egenandel.
For å ikke ta helt av, så ser jeg jo at det ikke bare er å få noe gratis her i landet, men med resultater som viser hvilken nytte det faktisk har, så ser jeg et håp. Om ikke annet, så kunne det vært et tilbud til de som har et større behov for dette, som f.eks de med fødselsangst, de som er alene osv. For når det koster penger, så tror jeg at det fører til at de som kanskje trenger dette aller mest, nemlig de vanskeligstilte eller alenemødrene, ikke får mulighet til å benytte seg av tilbudet.

Fluen

Antall Innlegg : 3
Join date : 24.05.2009

Til Toppen Go down

Trenger vi doulaer i Norge? Empty Re: Trenger vi doulaer i Norge?

Poste  Red Ons Jun 10, 2009 1:07 am

Fluen skrev:Jeg skal utdanne meg som Doula til høsten, og jeg mener så absolutt at dette er noe vi har bruk for i Norge. Jeg synes det er synd at det er så lite kjent, finnes for få, og koster dyrt i Norge. Mitt håp og ønske, er å kunne samarbeide med kommunale helsestasjoner og fødeavdelinger, så gravide kan få god info om tilbudet, SVÆART FÅ VET HVA DETTE ER, og avfeier det med en gang.

Jeg tror absolutt ikke det er noe som passer for alle, men mange ville nok harr god nytte av det. Bare se på statistikken! Det reduserer risikoen for keisersnitt, og færre bruker medikamentell smertelindring når de har med en erfaren Doula.

Det som er så synd, er at det koster penger for den fødende. Etter min mening er dette noe som burde være gratis, eller hvertfall billig med en evt egenandel.
For å ikke ta helt av, så ser jeg jo at det ikke bare er å få noe gratis her i landet, men med resultater som viser hvilken nytte det faktisk har, så ser jeg et håp. Om ikke annet, så kunne det vært et tilbud til de som har et større behov for dette, som f.eks de med fødselsangst, de som er alene osv. For når det koster penger, så tror jeg at det fører til at de som kanskje trenger dette aller mest, nemlig de vanskeligstilte eller alenemødrene, ikke får mulighet til å benytte seg av tilbudet.

Hva kan en doula tilby som ikke en jordmor kan? Dersom vi innfører doulaer som et gratis tilbud til gravide - kan dette gå på bekostning av noe annet? Bør det i såfall legges visse retningslinjer om hvilke kvinner som virkelig trenger en doula - (eks. kvinner med angst eller depresjon, enslige mødre etc)
Red
Red

Antall Innlegg : 249
Join date : 23.05.2009
Age : 44
Bosted : Oslo

https://kreativmamma.norwegianforum.net/

Til Toppen Go down

Trenger vi doulaer i Norge? Empty Re: Trenger vi doulaer i Norge?

Poste  Fluen Ons Jun 10, 2009 1:18 am

Red skrev:

Hva kan en doula tilby som ikke en jordmor kan? Dersom vi innfører doulaer som et gratis tilbud til gravide - kan dette gå på bekostning av noe annet? Bør det i såfall legges visse retningslinjer om hvilke kvinner som virkelig trenger en doula - (eks. kvinner med angst eller depresjon, enslige mødre etc)

En doula er der ene og alene for den ene fødselen. En jordmor har ofte flere fødsler samtidig, og er en travel person som ikke alltid har tid til å være der hele tiden. Dersom det drar ut over mange timer er det spesielt mange som kan føle seg alene og overlatt til seg selv.
En Doula skal også være der for far. Det er viktig å huske på, at hun er ikke der for å på noen måte overta fars/partners plass, men som en ekstra støtte og veileder for både mor og far. På fødeavdelingen er det ofte vaktskifte iløpet av en fødsel, og ukjent personale. Doulaen er en kjent kvinne for den fødende, da man bruker tid på dette i svangerskapet. Hun skal være den kjente, erfarne og trygge veileder for mor barn og far. Hun tilbyr også ofte støtte og oppfølging i etterkant av fødselen.

Det er klart at det kan gå på bekostning av noe annet dersom det blir gratis i Norge, men det er jo ikke ønskelig så klart;)

I første omgang tror jeg det kan være lurt, at lege eller jordmor henviser til Doula. De som trenger det mest får tilbudet gratis, for å gi dette til alle gratis tror jeg er å håpe for mye..

Fluen

Antall Innlegg : 3
Join date : 24.05.2009

Til Toppen Go down

Trenger vi doulaer i Norge? Empty Re: Trenger vi doulaer i Norge?

Poste  Red Ons Jun 10, 2009 11:17 am

I Norge er svangerskapskontroller og alt som er knyttet til omsorg for gravide, samt barselkvinner og barn, gratis. Det er bra, og helt riktig! Like a Star @ heaven

Men når det gjelder doula - hvis tilbudet i såfall skal være gratis, så må det vel dokumenteres en helsemessig effekt. Og da kanskje basert på kvinnens psykiske helse fremfor alt. Jeg tror på generelt grunnlag, at det vil være mye mer samfunnsøkonomisk om det norske helsevesen i større grad ivaretar pasientenes psykiske helse. Det koster jo en del penger å behandle en kvinne med fødselsdepresjon også... Så kanskje kan en doula føre til at andre kostnader kuttes?

En annen måte å gjøre det på, er å innføre egenandel, men da går vi imot gratisprinsippet igjen.

Det grunnleggende spm er kanskje om man ser på doula som avgjørende eller mer som et "luksusgode". Vi har råd til å holde gravide friske, trygge fødsler og lav spedbarnsdødelighet. Dette skal selvsagt være førstepri. Kvinnens psykiske helse - komme dette som andrepri eller vil du si det er like viktig?

I utgangspunktet mener jeg det er like viktig, men dersom det går på bekostning av livsnødvendigheter, så er jeg ikke lenger like sikker...
Red
Red

Antall Innlegg : 249
Join date : 23.05.2009
Age : 44
Bosted : Oslo

https://kreativmamma.norwegianforum.net/

Til Toppen Go down

Trenger vi doulaer i Norge? Empty Re: Trenger vi doulaer i Norge?

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet