Matematikk for de aller minste
5 posters
Side 1 av 1
Matematikk for de aller minste
Her har jeg skrevet et innlegg om matematikk i førskolealder: http://lenestyle.blogg.no/1244371033_matematikk_for_de_all.html
Matematikk er et hot topic for barnehager for tiden. Hva synes du om matematikk i barnehagen?
Matematikk er et hot topic for barnehager for tiden. Hva synes du om matematikk i barnehagen?
Re: Matematikk for de aller minste
Lenestyle skrev:Her har jeg skrevet et innlegg om matematikk i førskolealder: http://lenestyle.blogg.no/1244371033_matematikk_for_de_all.html
Matematikk er et hot topic for barnehager for tiden. Hva synes du om matematikk i barnehagen?
Jeg svarer som jeg gjorde i bloggen din: så lenge læring er lystbetont, synes jeg det er positivt at barn starter med litt skrive, lese og regnetrening i barnehagen. Hvis det derimot dreper lærelysten, så blir det feil.
Re: Matematikk for de aller minste
Matte i Barnehagen
Greit å ha litt forsmak både på matte og lese/skrive. Men det bør være enkelt og inkludert i lek.
Det skal heller ikke være noe krav at du MÅ forstå det eller lære en viss mengde.5åringer er like forskjellige som alle andre.Noen er klare for å ta imot skolelærdom andre er ikke klare på lenge.
Men den læremåten som er blitt beskrevet foran her høres grei ut.Lek og lær.
Greit å ha litt forsmak både på matte og lese/skrive. Men det bør være enkelt og inkludert i lek.
Det skal heller ikke være noe krav at du MÅ forstå det eller lære en viss mengde.5åringer er like forskjellige som alle andre.Noen er klare for å ta imot skolelærdom andre er ikke klare på lenge.
Men den læremåten som er blitt beskrevet foran her høres grei ut.Lek og lær.
massut4- Antall Innlegg : 4
Join date : 25.05.2009
Bosted : Hedmark
Re: Matematikk for de aller minste
massut4 skrev:Matte i Barnehagen
Greit å ha litt forsmak både på matte og lese/skrive. Men det bør være enkelt og inkludert i lek.
Det skal heller ikke være noe krav at du MÅ forstå det eller lære en viss mengde.5åringer er like forskjellige som alle andre.Noen er klare for å ta imot skolelærdom andre er ikke klare på lenge.
Men den læremåten som er blitt beskrevet foran her høres grei ut.Lek og lær.
Helt enig i dette!
Re: Matematikk for de aller minste
Men nå er det jo ikke matte som i ligning med 40 ukjente det er snakk om da...
Det er snakk om å kjenne igjen former, størrelser, avstand mellom dem og sånne ting, blant annet. For en ettåring er en puttekasse matematikk, og det faller seg like naturlig for unger å leke matematiske leker som det gjør å leke med språket.
Legoklosser, puslespill, tegning, forming, skjære en frukt i to... alt dette innebærer matematikk i en eller annen form.
Det er snakk om å kjenne igjen former, størrelser, avstand mellom dem og sånne ting, blant annet. For en ettåring er en puttekasse matematikk, og det faller seg like naturlig for unger å leke matematiske leker som det gjør å leke med språket.
Legoklosser, puslespill, tegning, forming, skjære en frukt i to... alt dette innebærer matematikk i en eller annen form.
Re: Matematikk for de aller minste
Imra skrev:Men nå er det jo ikke matte som i ligning med 40 ukjente det er snakk om da...
Det er snakk om å kjenne igjen former, størrelser, avstand mellom dem og sånne ting, blant annet. For en ettåring er en puttekasse matematikk, og det faller seg like naturlig for unger å leke matematiske leker som det gjør å leke med språket.
Legoklosser, puslespill, tegning, forming, skjære en frukt i to... alt dette innebærer matematikk i en eller annen form.
Ja, og det tror jeg faktisk vi som foreldre ofte glemmer. Jeg har tenkt litt på saken, siden jeg selv hadde store matteproblemer da jeg gikk på skolen. Problemet mitt: jeg er kreativ og liker derfor å se for meg bilder når jeg leser/studerer. Da jeg studerte laget jeg store hjernekart med farger og tegninger fremfor notater. Tok jeg notater på den "tradisjonelle måten" gikk det nesten alltid dårlig. Jeg tror at hvis jeg som barn hadde fått en litt mer praktisk opplæring når det gjaldt matte, og dersom jeg hadde sett matte litt mer i praksis, og ikke bare en kjedelig trist og grå ligning, så hadde jeg klart dette. Jeg klarte faktisk statistikk og bedøk da jeg gikk på BI. Jeg sto riktignok med sånn passe karakter, men det viser jo at jeg ikke har dyskalkuli. Tallene får jeg jo med meg, det er mer sammenhengen og meningen med disse kjedelige svarte greiene på et papir...
Re: Matematikk for de aller minste
Akkurat dette er kjempeviktig, for det handler om at vi er forskjellig skrudd sammen og lærer på forskjellige måter. Jeg, for eksempel, må som regel lese meg til kunnskap, det er det som funker best for meg. Så kan de andre diskutere i grupper og engasjere seg i muntlige diskusjoner så mye de vil, bare de lar meg få sitte for meg selv i et hjørne med bøkene mine uten å mase på meg med tull.
Jeg tror kanskje det blir viktig å syneliggjøre kontinuiteten i det hele, sånn for ikke å gjøre matte til noe fremmed og rart og halvskummelt. Ungene har jo faktisk syslet med matematikk hele tiden, også før de setter seg ved skolebenken.
Jeg tror kanskje det blir viktig å syneliggjøre kontinuiteten i det hele, sånn for ikke å gjøre matte til noe fremmed og rart og halvskummelt. Ungene har jo faktisk syslet med matematikk hele tiden, også før de setter seg ved skolebenken.
Re: Matematikk for de aller minste
Imra skrev:Akkurat dette er kjempeviktig, for det handler om at vi er forskjellig skrudd sammen og lærer på forskjellige måter. Jeg, for eksempel, må som regel lese meg til kunnskap, det er det som funker best for meg. Så kan de andre diskutere i grupper og engasjere seg i muntlige diskusjoner så mye de vil, bare de lar meg få sitte for meg selv i et hjørne med bøkene mine uten å mase på meg med tull.
Jeg tror kanskje det blir viktig å syneliggjøre kontinuiteten i det hele, sånn for ikke å gjøre matte til noe fremmed og rart og halvskummelt. Ungene har jo faktisk syslet med matematikk hele tiden, også før de setter seg ved skolebenken.
Ja, dette er veldig viktig! Jeg tror at det finnes et potensiale i alle mennesker, at vi alle kan være dyktige til noe - så lenge vi leter det fram. Når det gjelder ulike måter å lære på, er jo dette ekstremt viktig. Også for barn. Dersom noen barn får en opplevelse av å ikke mestre noe, kan dette slå negativt ut på andre områder.
Re: Matematikk for de aller minste
Vi har bodd i California dette året, og 4-åringen har gått i amerikansk preschool. Der har de et ganske annet forhold til det å lære i ung alder, blant annet har 4-åringen ofte hatt med seg lekser hjem. De har lært matte, skriving, litt lesing osv. Jeg er bare positiv til det å lære i ung alder - så lenge det er frivillig. Det er ingen som har sjekket leksene ordentlig, og vi har fått beskjed om å aldri bruke mer enn 10 min sammenhengende på det. 4-åringen elsker å regne matte nå, selv om hun ikke alltid skjønner hva det dreier seg om. Men hun føler seg veldig stor og viktig når vi sitter og regner sammen Vi teller på fingrene, bruker mynter eller terninger som hjelpemiddel når vi adderer tall.
Jeg syns fortsatt norske barnehager har et sunt fokus på lek og moro, men har også fått sansen for å få mer læring inn etter året her. Det dreier seg vel kanskje om at amerikanere ikke er redde for å utfordre barna, og at de ikke undervurderer dem. Så lenge alt skjer i barnas tempo, er det flott for meg. Lærelysten er jo virkelig på topp når de er så små, i motsetning til om noen år når alt er kjedelig....
Jeg syns fortsatt norske barnehager har et sunt fokus på lek og moro, men har også fått sansen for å få mer læring inn etter året her. Det dreier seg vel kanskje om at amerikanere ikke er redde for å utfordre barna, og at de ikke undervurderer dem. Så lenge alt skjer i barnas tempo, er det flott for meg. Lærelysten er jo virkelig på topp når de er så små, i motsetning til om noen år når alt er kjedelig....
Magenta- Antall Innlegg : 2
Join date : 25.05.2009
Bosted : California
Re: Matematikk for de aller minste
Er veldig enig i at barn kan utfordres, ja. Og så merker jeg en større tendens til individuell opplæring, siden jeg nå har arbeidet et år i skolen. Dette mener jeg er viktig at den norske barnehagen og skolen satser på. At ikke alle barn skal kvernes inn i den samme kjøttkverna, men behandles som selvstendige og ulike individer. Men det blir kanskje en annen diskusjon?
Side 1 av 1
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
|
|