Kreativmamma
Vi har fått ny hjemmeside! Very Happy Sjekk ut www.kreativmamma.no - en side med gode, engasjerende artikler og forum.

Join the forum, it's quick and easy

Kreativmamma
Vi har fått ny hjemmeside! Very Happy Sjekk ut www.kreativmamma.no - en side med gode, engasjerende artikler og forum.
Kreativmamma
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Linepetrines stiftelse

4 posters

Go down

Linepetrines stiftelse Empty Linepetrines stiftelse

Poste  Red Man Mai 25, 2009 10:24 am

[b]Linepetrines stiftelse

Da ønsker jeg å dele noen planer jeg og Admin har for siden vår. Vi har kalt den Linepetrines stiftelse, og informasjonen finne du her. Hva synes dere om ideén? Vi er igang med å undersøke med ulike ideelle organisasjoner om samarbeid, for Kreativmamma alene har ikke de ressursene som kreves for å starte noe slikt. Jeg vil gjerne ha deres mening på dette! Idea

Linepetrines stiftelse

Siftelsens formål: Skal hjelpe unge kvinner som blir gravide i en vanskelig livssituasjon, og der omgivelser ikke stiller opp. Å sørge for at riktig informasjon kommer til rett person, og at enhver kvinne skal imøtekommes med sin spesielle historie. Alle barn har krav på en trygg oppvekst, og da er det viktig å ivareta de kvinnene som trenger vår omsorg aller mest. Samfunnet trenger glade og fornøyde mødre, som igjen fører til glade og trygge barn. Stiftelsen skal også på best mulig måte ivareta mor, far og barn – relasjonen, og oppfordre til godt samarbeid med barnets far.
Stiftelsen skal ikke bare være for enslige mødre, men også de kvinnene som opprettholder forholdet med barnets far.

Med unge mødre menes kvinner som får barn før fylte 25. Vi ønsker å dele kvinnene i to grupper:
1) Tenåringsmødre. Kvinner som blir mødre før alderen 20. Problematikken i denne gruppen er at kvinnene i utgangspunktet er for unge til å bli mødre. Selv om ikke dette er et ideal, er det viktig å stille opp for de kvinnene som faktisk blir gravide, og som i tillegg beholder barnet sitt.
2) Unge mødre. Kvinner som blir mødre i alderen 20-24. Denne gruppen dominerer dagens abortstatistikk og vi tror at noe av grunnen er at dagens samfunn stiller veldig høye krav til hva man skal bli ferdig med før barnet kommer. Disse kvinnene er i utgangspunktet ikke for unge, men blir ofte møtt med en negativ holdning fordi barn i dette tidsrommet egentlig ikke er ønsket.
To satsningsområder:
1) Lage brosjyrer basert på teksten i artikkelen på Mammanett. ”Studier og barn – klart du kan!”
2) Mentorprogrammer for unge mødre. Dette gjelder først og fremst tenåringsmødre. Alexandrakollegiet i Danmark har gode erfaringer på dette feltet. Mentorprogrammet skal være basert på frivillig innsats, at noen melder seg som en slags ”støttekontakt.” Det finnes to typer mentorer: 1) eksistensiell mentor: skal være der for kvinnen og støtte, lytte og hjelpe til. Arrangere sosiale aktiviteter i form av kafebesøk og lignende. Hvordan opplever tenåringsmoren sin livssituasjon? 2) karrierementor: tenåringsmoren skal oppfordres og oppmuntres til videre utdannelse. Da kan det være greit å ha en god samtalepartner å lufte tankene med.

Stiftelsens grunnlegger: Line Konstali har engasjert seg i mediene for unge kvinners rett til å velge barn tidlig, og for at vi skal ivareta gruppen tenåringsmødre. I dag fungerer hun som journalist på Mammanett, og skal gi ut boken ”Ikke bare mamma” høsten 2009. Hun driver allerede frivillig arbeid som moderator i gruppen ”ung mamma” på mammanett.no, der hun er opptatt av å skape et sosialt treffsted på internett. Mange av disse møtes i det virkelige liv.
Under nicket ”linepetrine” er hun kjent i ung mamma – miljøer, siden denne gruppen ofte bruker internett for å møte likesinnede. Det er grunnen til at vi valgte å oppkalle stiftelsen etter dette kallenavnet.

Kreativmamma: Sammen med Petter Opsahlseter, webdesigner, og Line Emilie Sundqvist Gjørtz, førskolelærerstudent, skal Line Konstali starte nettsiden www.kreativmamma.no Hjemmesidens formål er å skape en god diskusjonsarena for kvinnesak og familiepolitikk. Vi vil invitere ulike ideelle organisasjoner til å delta. Den andre hensikten er at siden også skal fungere som en slags
”oppstartsside” for såkalte ”mammagründere”. Begrepet mammagründer brukes om kvinner som starter egen bedrift med den hensikt å kunne få mer tid til barn og familie. Dette er en kommersiell virksomhet, som på sikt også vil drive foredragsvirksomhet og skal også etter hvert gi ut en egen bok.

10% av våre inntekter går til Linepetrines stiftelse. Vi ønsker også samarbeidsavtale med en eller flere frivillige organisasjoner, slik at vi kan dra nytte av hverandres kunnskap, erfaring og ressurser. Line Emilie Sundqvist Gjørtz ble selv mor som 17-åring og er enestående mamma for lille Thea i dag. Hun har et håp og et ønske om å hjelpe jenter som havner i hennes situasjon.

Se også denne artikkelen i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3075065.ece study

Til informasjon - Line Emilie er Admin og Line er Red alien
Så vet dere det...
Red
Red

Antall Innlegg : 249
Join date : 23.05.2009
Age : 44
Bosted : Oslo

https://kreativmamma.norwegianforum.net/

Til Toppen Go down

Linepetrines stiftelse Empty Re: Linepetrines stiftelse

Poste  massut4 Ons Mai 27, 2009 11:18 am

Linepetrinestiftelsen

Very Happy
Dette er et kjempegodt tiltak.
Det er mange der ute som ikke helt hva de skal velge når de blir gravide.
Årsaken til det kan være mangt og det er den gravide selv som vet hva som er riktige valg for hennes situasjon. MEN at noen kjemper for at de som ønsker å fullføre svangerskapet skal klare dette er viktig.
Det er jo debatter og en del arbeid ute og går for å redusere antall aborter.
Da er det to ting som må tenkes på: forebygging av uønsket svangerskap og hjelp til de gravide som faktisk ønsker å fullføre.
Det er ikke nok å si at (som det ble sagt på Godmorgen Norge her om dagen) "er du i tvil så la tvilen komme fosteret til gode". Den er altfor enkel.Da blir det mange barn som kommer til verden med foreldre som er både usikre og uskikket. Først må man vite hvorfor de er usikre på valget sitt og deretter ta et valg.Greit å tenke på HVA SLAGS LIV man gir barnet også. Men de av dem som ønsker å fullføre må få hjelp til å legge forholdene til rette slik at barnet får det best mulig.
Som det blir sagt før her, har foreldrene det bra og er trygge på seg selv , så er det større sjanser for at barna får det godt.
Jeg ønsker at vi skal få til en ordning hvor man oppnår økt selvtilit og trygghet for alle førstegangsforeldre( uansett sivilstatus).For min del ville jeg ha bidratt så godt jeg kunne og vil gjerne være en del av dette.Jeg har mine erfaringer både som 4 barns mamma, noen år som alenemor for tre barn imens jeg var student og som ansatt i en veiledningstjeneste for gravide.
Student og mamma. ja selvfølgelig går det ann:)
Jeg var alene med tre barn da jeg startet på sykepleien. Minstejenta var bare 4 mnd ved oppstart. Valgte å gå desentralisert for å ha litt mer tid med barna enn det jeg ville hatt som fulltidsstudent.
HVordan man legger opp studietiden er opp til hver enkelt. Jeg måtte nesten gjøre på denne måten pga at jeg var alene.
Ikke tenk at man må slutte med alt fordi om man får barn. Det er ikke slutten, det er en begynnelse på noe stort og viktig. Det handler om å legge til rette og omorganisere litt.Og det finnes faktisk støtte og veiledning å få og forhåpentligvis vil Kerativmamma bidra til at det blir mer, mye mer.
Såpass mye mer at du ikke bare blir møtt med "stakkars deg" om du er en ung, gravid student.
Kankje må vi som kjemper for dette ta en aldri så liten folkeopplysning?
Kunne sagt så mye mer når jeg først er i gang, men avslutter nå og kommer PLUTSELIG tilbake.
Ha en fin dag alle sammen. Wink

massut4

Antall Innlegg : 4
Join date : 25.05.2009
Bosted : Hedmark

Til Toppen Go down

Linepetrines stiftelse Empty Re: Linepetrines stiftelse

Poste  Admin Ons Mai 27, 2009 11:28 am

NYDELIG innlegg, Massut4!
Admin
Admin
Admin

Antall Innlegg : 34
Join date : 23.05.2009
Age : 36
Bosted : Tønsberg

https://kreativmamma.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

Linepetrines stiftelse Empty Re: Linepetrines stiftelse

Poste  Red Ons Mai 27, 2009 11:49 am

Veldig fint innlegg, Massut, jeg er så glad at du er med! I love you
Red
Red

Antall Innlegg : 249
Join date : 23.05.2009
Age : 44
Bosted : Oslo

https://kreativmamma.norwegianforum.net/

Til Toppen Go down

Linepetrines stiftelse Empty Re: Linepetrines stiftelse

Poste  massut4 Ons Mai 27, 2009 3:35 pm

Takk for det I love you

massut4

Antall Innlegg : 4
Join date : 25.05.2009
Bosted : Hedmark

Til Toppen Go down

Linepetrines stiftelse Empty Re: Linepetrines stiftelse

Poste  UrbanMum Ons Jun 10, 2009 10:02 pm

Fantastisk - dette er en stiftelse jeg kunne hatt bruk for da jeg fikk mitt første barn da jeg var 19! Dette er noe jeg gjerne støtter opp om og vil følge med på! cheers
UrbanMum
UrbanMum

Antall Innlegg : 36
Join date : 24.05.2009
Age : 37
Bosted : Kristiansand

http://www.urbankids.no

Til Toppen Go down

Linepetrines stiftelse Empty Re: Linepetrines stiftelse

Poste  Red Ons Jun 10, 2009 10:47 pm

bounce Jippi!
Red
Red

Antall Innlegg : 249
Join date : 23.05.2009
Age : 44
Bosted : Oslo

https://kreativmamma.norwegianforum.net/

Til Toppen Go down

Linepetrines stiftelse Empty Re: Linepetrines stiftelse

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet